Komunikacja w biznesie – dlaczego ma tak duży wpływ na sukces firmy?

Zdarza się, że komunikacja w firmie przypomina zabawę w głuchy telefon, czyli przekazywana informacja dociera do poszczególnych osób w zupełnie innej formie. Niestety z czasem może okazać się, że błędy w komunikacji uniemożliwiają realizację zadań i osiąganie celów. Z tego względu inwestycja w rozwój umiejętności w tym obszarze jest nie tyle koniecznością, ale strategicznym ruchem, który przynosi długofalowe korzyści. Dlaczego jeszcze prawidłowa komunikacja jest ważna dla rozwoju każdej firmy?

Komunikacja interpersonalna

Znaczenie prawidłowej komunikacji w pracy

Komunikacja w firmach to znacznie więcej niż tylko przekazywanie informacji. To kompleksowy proces, który obejmuje zarówno wymianę myśli, idei, jak i budowanie relacji. W skali mikrokomunikacji sprowadza się do interakcji między pracownikami, kierownictwem, a także partnerami biznesowymi. Na poziomie makrokomunikacji dotyczy strategii komunikacyjnych, zarządzania wizerunkiem firmy, a także relacji z interesariuszami zewnętrznymi. Kluczową rolę w kształtowaniu kultury opartej o sprawną komunikację odgrywa kadra kierownicza. Według badania „Efektywność biznesowa zaczyna się od komunikacji wewnętrznej” (źródło) pracownicy oczekują od managerów jawność celów stawianych osobom i zespołom (35%) oraz możliwość zgłaszania pomysłów i usprawnień przez pracowników (35%). Dobra komunikacja wewnętrzna sprowadza się do budowania środowiska pracy, na które pracownicy mają realny wpływ, a nie jedynie delegowania zadań i przekazywaniu wytycznych. Zdecydowana większość badanych pracowników (71%) uważa, że organizacja nie odniesie sukcesu bez otwartej komunikacji. Niestety nadal wiele firm nie przykłada odpowiedniej wagi do tego obszaru. Wciąż brakuje ustandaryzowanych procesów i procedur regulujących sposoby prawidłowej komunikacji wewnątrz przedsiębiorstw.  

Jaki wpływ ma komunikacja na różne obszary działalności firmy?

Komunikacja polega na aktywnej wymianie informacji pomiędzy pracownikami w obrębie całej firmy. Sposób komunikowania się zależy od kierunku – może odbywać się pionowo, pomiędzy przełożonym i podwładnym, jak i poziomo, pomiędzy członkami zespołu. Każdy kierunek, pomimo różnych perspektyw, uwzględnia koordynację działań, budowanie atmosfery zaufania oraz zapobieganie i rozwiązywanie problemów. Jak jeszcze sposób komunikacji wpływa na funkcjonowanie firmy?

  • Efektywność zespołu

Efektywność pracowników często zależy od jakości komunikacji w całym zespole. Kiedy informacje są jasne, a oczekiwania klarowne, zespoły pracują sprawniej i bardziej skoordynowanie. Skuteczna komunikacja wspiera także rozwój kompetencji miękkich, takich jak empatia czy umiejętność współpracy, co przekłada się na zwiększenie produktywności.

  • Kreowanie kultury organizacyjnej

Komunikacja stanowi fundament kultury organizacyjnej. Kiedy w firmie panuje otwarta, przejrzysta wymiana informacji, buduje się atmosfera zaufania i zaangażowania. Kultura oparta na komunikacji sprzyja innowacjom, zwiększa zaangażowanie pracowników i stymuluje kreatywność. Przez klarowną komunikację wartości firmy, kreujemy jednolite środowisko, w którym pracownicy identyfikują się z misją i celami organizacji.

  • Zarządzanie konfliktami

W miejscu pracy konflikty są nieuniknione, ale to, jak są rozwiązywane, zależy od umiejętności komunikacyjnych liderów. Skuteczna komunikacja pomaga zidentyfikować źródła konfliktów, buduje empatię, a konstruktywny feedback jest kluczowy w procesie ich rozwiązywania. Bezpieczne przestrzenie pozwalają na otwartą wymianę myśli, co sprzyja rozwiązaniom opartym na współpracy.

  • Redukcja nieporozumień i błędów

Jasna komunikacja pomaga unikać nieporozumień i błędów wynikających z braku klarowności w przekazywaniu informacji. Eliminacja tych czynników przekłada się na efektywność operacyjną i minimalizację ryzyka błędów.

Jak rozwijać zdolności komunikacyjne?  

Inwestycja w rozwój umiejętności komunikacyjnych staje się nie tylko działaniem strategicznym, ale wręcz koniecznością dla firm, które aspirują do długotrwałego sukcesu w zmiennym środowisku biznesowym. Kompetencje managerów w tym zakresie stanowią solidny fundament rozwoju organizacji, pracowników, jak i własnej kariery zawodowej. Jako uczelnia biznesowa wspieramy kadrę kierowniczą w zakresie rozwoju kompetencji liderskich. Osoby, które chcą nabyć nową wiedzę i umiejętności w tym obszarze zapraszamy do udziału w szkoleniu Nowoczesna komunikacja w biznesie. Uczestnicy zajęć w podejściu coachingowym będą angażowani w pracę nad własnym stylem komunikacji, a także poznają niestandardowe techniki komunikacji, zadawania odpowiednich pytań oraz nauczą się sztuki retoryki. Szkolenie polecane jest managerom, przedsiębiorcom, liderom oraz wszystkim osobom, które chcą poszerzyć możliwości samorozwoju i zlikwidować swoje blokady w komunikacji.

Czytaj także