Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu?

Przyszłość sztucznej inteligencji (AI) jest bardzo obiecująca dla branży marketingowej. Obecnie nie jest jedynie koncepcją, a realnym wsparciem dla nowoczesnych firm. AI wykorzystuje szereg technologii, takich jak uczenie maszynowe, sieci neuronowe i przetwarzanie języka naturalnego. Jednak, jak tak naprawdę sztuczna inteligencja może pomóc marketerom w realizacji skutecznych kampanii marketingowych?

Segmentacja bazy odbiorców

Segmentacja grupy docelowej jest jednym z najważniejszych elementów działań marketingowych. Nie ma możliwości tworzenia efektywnych kampanii reklamowych, jeżeli nie wiemy, kim tak naprawdę są nasi klienci i jakie mają potrzeby zakupowe. Segmentacja klientów oparta na sztucznej inteligencji daje świetne wyniki w e-commerce, czyli branży o wysokiej konkurencyjności. AI przetwarza ogromne ilości danych, takich jak historie zakupów, preferencje, dane demograficzne i zachowania klientów. Dzięki temu można wyodrębnić różne grupy odbiorców na podstawie ich podobieństw i odkryć ukryte wzorce. Algorytmy uczenia maszynowego mogą automatycznie analizować te dane i generować segmenty klientów.

Personalizacja treści

Dzięki personalizacji treści marketerzy mogą dostarczać odbiorcom przekazy dopasowane do ich potrzeb, zachowań, preferencji czy oczekiwań. Sztuczna inteligencja pomaga w dostosowaniu komunikacji i ofert w ramach różnych segmentów. Na podstawie analizy danych o zachowaniach klientów, AI może generować np. spersonalizowane wiadomości, rekomendacje produktów czy oferty promocyjne, które są najbardziej odpowiednie dla danej grupy klientów. Reklamy wyświetlane są jedynie osobom, które mogą być w największym stopniu zainteresowane danymi produktami czy usługami. Sztuczna inteligencja jest w stanie emitować przekazy, które będą zawierały zarówno spersonalizowaną treść, jak i obraz. Dzięki temu jest możliwość zwiększenia skuteczności kampanii reklamowych, a co za tym idzie – wyższego zwrotu z inwestycji. Facebook, Spotify, Amazon czy Starbucks już od dawna przenoszą personalizację treści na wyższy poziom. W ślad za nimi idą mniejsze firmy, wykorzystujące na co dzień nowoczesne narzędzia automatyzujące działania marketingowe. Obecnie narzędzia AI w mniejszym lub większym stopniu są osiągalne dla wielu marek.    

Automatyzacja procesów

Nowoczesne narzędzia marketingowe oparte o algorytmy sztucznej inteligencji mogą być wykorzystywane do automatyzacji wielu działań marketingowych, takich jak wysyłka spersonalizowanych wiadomości e-mail, zarządzanie kampaniami reklamowymi w mediach społecznościowych czy analiza wyników kampanii. Dzięki automatyzacji można oszczędzić czas i zasoby, jednocześnie zwiększając efektywność działań marketingowych. Specjaliści nie muszą wykonywać żmudnych i powtarzalnych zadań. Mogą skupić się na tym co najważniejsze, czyli pracy kreatywnej i rozwoju biznesu.  

Analiza predykcyjna

Sztuczna inteligencja może wykorzystywać modele predykcyjne do klasyfikowania klientów na podstawie ich cech i zachowań. Przykładowo algorytmy uczenia maszynowego pomagają przewidywać, które segmenty klientów są bardziej skłonne do zakupu określonych produktów lub usług. Sztuczna inteligencja integruje dane z różnych źródeł i przeprowadza dokładne analizy, dając specjalistom gotowe do interpretacji wyniki. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii można dostosować strategie marketingowe i oferty do aktualnych celów i zapotrzebowania rynkowego, tym samym zwiększając skuteczność kampanii.  

Zaawansowana obsługa klienta

Coraz więcej klientów przenosi swoje nawyki z codziennego życia na oczekiwania względem obsługi. Chcą komunikować się z firmami za pomocą narzędzi, do których są przyzwyczajeni w rozmowach ze znajomymi (np. komunikatory i social media). Dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji marki mają coraz więcej możliwości komunikacji z konsumentami. Doskonałym kierunkiem rozwoju obsługi klienta jest self-service, który bazuje na automatyzacji wielu procesów i zastąpieniu powtarzalnej pracy człowieka przez algorytmy i oprogramowania.  Zaawansowane chatboty i wirtualni asystenci potrafią komunikować się z klientami w sposób naturalny i odpowiadać na ich pytania lub rozwiązywać proste problemy.  

Sztuczna inteligencja chce maksymalnie zdigitalizować doświadczenia zakupowe. Niektóre marki wychodzą poza standardową obsługę klienta. Jednym z przykładów jest aplikacja Wanna (źródło), która oferuje zakupy z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości. Klienci mogą „przymierzyć” buty w aplikacji. Jak to działa? Wystarczy wybrać interesujące obuwie z kolekcji modeli 3D i skierować kamerę na swoje stopy. Dzięki tej funkcjonalności zobaczymy, jak prezentują się wybrane tenisówki. Co ciekawe, wykorzystanie algorytmów, wraz z sieciami neuronowymi, pozwalają na identyfikację obuwia w ruchu.

Ograniczenia sztucznej inteligencji w marketingu

Pomimo wielu zalet i korzyści, sztuczna inteligencja ma pewne ograniczenia. Jednym z nich jest brak kreatywności. Prawidłowo wykorzystywana AI jest niezwykle skuteczna w działaniach marketingowych, jednak nie zastąpi pracy kreatywnej. Sztuczna inteligencja opiera się na analizie danych i algorytmach, co oznacza, że może mieć również trudności z rozumieniem kontekstu, który ma często wpływ na efektywność kampanii reklamowych. Inną kwestią jest problematyka prawna i bezpieczeństwo danych. Klienci mogą obawiać się naruszenia ich prywatności. Każdy specjalista związany z AI marketingiem powinien znać przepisy RODO i e-Prywatności oraz podstawy prawne dla wykorzystania danych osobowych na potrzeby analityki i reklamy internetowej. W celu osiągania dobrych wyników nie wystarczy jedynie zainwestować w narzędzia czy oprogramowania. Przede wszystkim należy zadbać o to, by obsługiwały je kompetentne, przeszkolone osoby, świadome ograniczeń i możliwości AI.  

Osoby, które chcą rozwinąć swoją wiedzę i umiejętności w obszarze sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, zapraszamy do zapoznania się z unikalnym programem edukacyjnym:

  • Szkolenie Artificial Intelligence w marketingu. Program skupia się w szczególności na wykorzystaniu algorytmów AI w e-commerce, zaawansowanej personalizacji, segmentacji, kreowaniu doświadczeń klientów, tworzeniu strategii marketingowych, a także problematyce prawnej oraz cyberzagrożeniach. Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jak sprostać rosnącym wymaganiom konsumentów i tworzyć efektywne kampanie marketingowe w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji.
  • Studia podyplomowe Biznes.AI: Zarządzanie projektami sztucznej inteligencji. Kierunek polecany jest w szczególności managerom, specjalistom, przedsiębiorcom, konsultantom, analitykom danych i wszystkim osobom zainteresowanym obszarem sztucznej inteligencji. Uczestnicy zajęć zdobędą praktyczną wiedzę z zakresu wdrażania i zastosowania AI w firmie. Poznają również aktualne trendy, możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji, techniczne aspekty funkcjonowania AI, a także wyzwania prawne i etyczne. Dzięki studiom absolwenci nauczą się, jak przygotowywać i zarządzać procesem wdrożenia rozwiązań AI w organizacjach z różnych branż.

Czytaj także