Ewolucja czy rewolucja, czyli jak sztuczna inteligencja zmieniła branżę e-commerce?

Sztuczna inteligencja jest kołem zamachowym każdego e-biznesu. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii firmy mają zapewnioną bardziej efektywną i spersonalizowaną obsługę klienta. Już teraz prognozuje się, że przedsiębiorstwa, które inwestują w AI i rozwój kompetencji pracowników zyskają w przyszłości przewagę konkurencyjną.

Potencjał AI w branży e-commerce

W ciągu ostatnich kilku lat nastąpił znaczny postęp w obszarze automatyzacji procesów sprzedażowych i marketingowych. Wspierane są przez sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe i algorytmy przetwarzania naturalnego. Wraz z rozwojem nowych technologii sklepy internetowe zyskują coraz więcej możliwości wykorzystania AI. Jak sztuczna inteligencja może wspierać e-sklepy?

  • Przetwarzanie języka naturalnego (Natural Language Processing, NLP)

NLP jest jednym z elementów sztucznej inteligencji, który zajmuje się analizą i interpretacją ludzkiego języka za pomocą inteligentnego oprogramowania. Może być szeroko wykorzystywane w e-commerce w celu ułatwienia interakcji między klientami a platformą zakupową. Sektor handlu elektronicznego jako jeden z pierwszych zaczęły stosować NLP w praktyce, wprowadzając chatboty i interfejsy konwersacyjne w celu poprawy doświadczeń klientów. Przetwarzanie języka naturalnego stosowane jest między innymi do lepszego zrozumienia zapytań klientów. Algorytmy NLP mogą analizować semantykę zapytań, rozpoznawać synonimy i sugerować produkty, które są najbardziej zgodne z intencją klienta. Dzięki temu można znacznie usprawnić interakcję użytkownika ze sklepem, sprawiając, że szybciej znajdzie poszukiwany produkt.

  • Inteligentne wyszukiwanie produktów w sklepie

Wyszukiwanie na stronie internetowej jest ważnym czynnikiem na ścieżce zakupowej klienta. Dotyczy to osób, które wiedzą czego potrzebują i chcą szybko znaleźć interesujący ich produkt. Ponad 30% użytkowników odwiedzających e-sklepy korzysta z opcji wyszukiwania, co może generować od 30% do 60% wszystkich przychodów (źródło). Jeżeli użytkownik nie znajdzie interesującego go produktu, zwyczajnie poszuka go u konkurencji, która oferuje inteligentne wyszukiwanie. Dzięki wykorzystaniu AI, wyszukiwarka może efektywnie przewidywać potrzeby klienta, jeśli ten wpisze niezbyt precyzyjną frazę. Algorytmy podpowiedzą wyniki wyszukiwania i pokażą najbardziej dopasowane produkty.

  • Rekomendacje produktów

Jednym z najważniejszych zastosowań AI w e-sklepach należą systemy spersonalizowanych rekomendacji produktowych. Już od dawna największe marketplace’y, takie jak Allegro czy Amazon, podpowiadają użytkownikom, które produkty mogą im się spodobać. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby mniejsze sklepy internetowe mogły wykorzystać takie rozwiązanie. Badania (źródło https://www.perzonalization.com/blog/personalized-product-recommendations-in-ecommerce/) wykazały, że spersonalizowane rekomendacje produktów mogą zwiększyć współczynniki konwersji nawet o 915%. Co więcej, przychody od klientów, którym zarekomendowano produkty stanowiły 26% przychodów ogółem.

  • Personalizacja ścieżki zakupowej

Personalizacja w sklepie internetowym to proces dostarczania doświadczeń dostosowanych do preferencji i potrzeb użytkowników. Można tego dokonać poprzez rekomendację produktów, dynamicznie wyświetlanych treści i ofert na podstawie poprzednich zachowań klienta związanych z historią zakupów czy wyszukiwanych produktów. Jednym ze sposobów na zapewnienie skutecznej personalizacji jest uczenie maszynowe. Algorytmy AI analizują zachowanie użytkownika i wyświetlają mu w czasie rzeczywistym specjalne oferty, dostosowane do jego potrzeb. Dzięki temu sklepy internetowe mogą poprawić retencję klientów i zwiększyć sprzedaż.  

  • Logistyka i zarządzanie zapasami

Sztuczna inteligencja ma również wiele zastosowań w logistyce sklepu internetowego. Może pomóc w zarządzaniu zapasami i magazynem sklepu internetowego. Algorytmy AI analizują dane historyczne dotyczące sprzedaży, trendy sezonowe, czynniki zewnętrzne, i na tej podstawie przewidują optymalne poziomy zapasów dla poszczególnych produktów. To może pomóc w unikaniu braków towarowych i nadmiernemu magazynowaniu. Dzięki możliwości analizy danych dotyczących sprzedaży, trendów rynkowych czy sezonowości, e-sklepy mogą prognozować popyt na produkty w przyszłości.  

  • Elastyczna wycena produktów

Sztuczną inteligencję można wykorzystać do elastycznej wyceny produktów, czyli dynamicznego ustalania cen na podstawie różnych czynników np. wymagań rynków czy sezonowości. Oznacza to, że ceny produktów nie będą dyktowane jedynie na podstawie stanów magazynowych, ale również analiz dotyczących produktów czy konkurencji. Przykładowo, sklep internetowy może podnieść ceny, jeżeli konkurencja ma niskie stany magazynowe.

  • Wyszukiwanie za pomocą obrazu

Jednym z najgorętszych trendów jest technologia wyszukiwania wizualnego. Polega na tym, że użytkownicy mogą wyszukiwać w internecie interesujące ich produkty na podstawie zrzutów ekranów czy zdjęć. W tym celu można wykorzystać Google Lens czy Pinterest Visual Search. Użytkownik może również skierować aparat telefonu na dany obiekt (np. buty), by uzyskać o nim informacje – gdzie można go kupić oraz ile kosztuje. Technologia szczególnie sprawdza się w branży modowej oraz wyposażenia wnętrz. Najważniejszym wyzwaniem dla systemów jest sprawienie, by algorytmy AI prawidłowo zidentyfikowały, co znajduje się na obrazie, a następnie przekierowały do danego produktu w sklepie internetowym. Wyszukiwanie wizualne rośnie w siłę i już teraz prognozuje się, że może przyczynić się do znacznego wzrostu przychodów w branży e-commerce.

  • Usprawnienie procesu obsługi klienta

W kontekście AI nie można nie wspomnieć o zautomatyzowanej obsłudze klienta w sklepach internetowych. Klasyczne systemy CRM nie radzą sobie z przetwarzaniem dużej ilości danych. Sztuczna inteligencja ma znacznie większy potencjał i możliwości wykorzystania w obszarze supportu. Obecnie jednym z najczęściej wykorzystywanych technologii są chatboty, czyli wirtualni asystenci. Dzięki możliwości rozpoznawania języka naturalnego, rozumieją pytania klientów oraz udzielają spersonalizowanych odpowiedzi w czasie rzeczywistym. Mogą pomagać w śledzeniu zamówień, obsługiwać zwroty i reklamacje oraz udzielać ogólnych informacji na temat sklepu. Natomiast marketing automation, wykorzystujący mechanizmy AI, pozwala na segmentację bazy odbiorców, dostarczanie spersonalizowanych treści, maili transakcyjnych oraz wysyłkę zautomatyzowanych kampanii mailingowych.

Sztuczna inteligencja zmienia rynek pracy

Wdrażanie technologii AI przynosi największe korzyści w połączeniu z kompetencjami pracowników. Firmy rozwijają umiejętności specjalistów w wielu kategoriach – od zaawansowanej analityki, po kreatywność i komunikację. Tak wynika z badania Microsoft „AI & Skills” (źródło https://news.microsoft.com/pl-pl/2020/06/30/badanie-microsoft-ai-motywuje-firmy-do-podnoszenia-umiejetnosci-pracownikow/) przeprowadzonych na ok. 12 tys. pracowników w większych przedsiębiorstwach na 20 rynkach na całym świecie. W badaniu wzięło również udział 611 polskich firm zatrudniających więcej niż 250 pracowników. Ponad 23% z nich wykorzystuje w zaawansowany sposób potencjał sztucznej inteligencji. Natomiast ok. 80% przedsiębiorców dostrzega wartość dla swojego biznesu z zastosowania technologii AI.  

Można zauważyć coraz większe zainteresowanie wykorzystaniem sztucznej inteligencji w procesach. Obecnie ok. 33% badanych firm przyznało, że znajduje się na początkowym etapie rozwoju AI w swoich działaniach, natomiast 44% dopiero odkrywa możliwości AI. Jednym z problemów związanych z wdrażaniem innowacji może być deficyt kompetentnych specjalistów, którzy będą obsługiwać zaawansowane systemy. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w rozwój umiejętności swoich pracowników. W perspektywie długoterminowej przyniesie to firmom znaczącą przewagę konkurencyjną. Bez wątpienia zawody związane z wykorzystaniem technologii AI będą najbardziej poszukiwane na rynku pracy, również w sektorze e-commerce. Kandydaci już teraz planują swoją karierę w jeszcze bardziej zdigitalizowanym świecie.

Osoby zainteresowane podwyższaniem swoich kompetencji w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji w e-commerce zapraszamy do skorzystania z naszej oferty edukacyjnej:

Studia podyplomowe Handel elektroniczny polecane są przedsiębiorcom, którzy chcą wykorzystać internet jako kanał sprzedaży, specjalistom ds. marketingu i handlu oraz wszystkim, którzy zamierzają skorzystać z potencjału nowych technologii w e-commerce. Celem kierunku jest przekazanie słuchaczom kompleksowego oraz praktycznego know-how, szczególnie w zakresie modeli i strategii w e-commerce, zarządzania biznesem, wsparcia marketingowego, w tym automatyzacji marketingu i wykorzystania AI.

Studia podyplomowe Biznes.AI: zarządzanie projektami sztucznej inteligencji to unikalny kierunek, który dostarcza uczestnikom kompleksowej wiedzy dotyczącej możliwości wykorzystania AI w różnych branżach, tworzenia strategii, zarządzania procesem wdrożenia technologii sztucznej inteligencji w firmie, a także wyzwań etycznych i aspektów prawnych związanych z rozwojem AI. Absolwenci zdobędą praktyczną wiedzę i umiejętności niezbędne w nowoczesnym e-biznesie. Studia polecane są w szczególności managerom, specjalistom i przedsiębiorcom odpowiedzialnym za wdrażanie rozwiązań AI w firmie, a także analitykom danych, specjalistom IT czy konsultantom z zakresu nowych technologii, innowacji i rozwoju biznesu.

Szkolenie Artificial Intelligence w marketingu ma na celu wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności potrzebne do wykorzystania technologii AI w celu optymalizacji działań marketingowych w firmie. Program zajęć skupia się na najważniejszych aspektach związanych z wdrażaniem i zastosowaniem sztucznej inteligencji w nowoczesnym biznesie. Uczestnicy zajęć dowiedzą się między innymi, jak działa uczenie maszynowe, czym jest NLP, jak wykorzystać algorytmy AI w e-commerce oraz jak zwiększyć wartość koszyka zakupowego. Zostaną również poruszone kwestie prawne oraz temat cyberzagrożeń zastosowania AI w marketingu. Studia polecane są w szczególności wyższej kadrze managerskiej, marketerom, analitykom, strategom oraz wszystkim specjalistom, którzy chcą rozwinąć wiedzę zakresie machine learningu i sztucznej inteligencji oraz ich wykorzystania na obszarze marketingowym.

Czytaj także