Zarządzanie w branży HoReCa – jak zwiększyć efektywność biznesu?

Zarządzanie hotelem lub lokalem gastronomicznym wymaga holistycznego spojrzenia na każdy obszar działalności – od planu strategicznego, przez optymalizację kosztów, aż po obsługę klienta. Branża HoReCa (Hotele, Restauracje, Catering) wymaga od managerów posiadania kompetencji, które przyczynią się do zbudowania pozycji konkurencyjnej na rynku. Jak właściciele biznesów i managerowie mogą zwiększyć skuteczność swoich działań?  

Kucharz

Przemyślana strategia

Planowanie strategiczne w branży HoReCa umożliwia właścicielom firmy i managerom opracowanie spójnych ram działania, określenie celów i wyznaczenie kierunku rozwoju. Pierwszym krokiem jest zrozumienie otoczenia biznesowego. Analiza otoczenia obejmuje ocenę czynników zewnętrznych, takich jak trendy rynkowe, konkurencja, preferencje klientów oraz regulacje prawne i normy branżowe. Warto dokładnie zbadać aktualne i zmieniające się preferencje konsumentów i dostosować ofertę do ich oczekiwań.  

Fundamentem każdej dobrej strategii biznesowej jest realistyczna wizja. Jest wewnętrznym kompasem, który determinuje decyzje i działania. Wizja rozumiana jest jako plan na przyszłość, który obejmuje przede wszystkim długoterminowe cele i kreowanie wartości dla klienta. Przykładowo, planując założenie biznesu należy zastanowić się, czy w dłuższej perspektywie chcemy otworzyć sieć kawiarni z myślą o klientach biznesowych czy stawiamy na lokalny biznes, gdzie grupą docelową będą rodziny z dziećmi. W strategii biznesowej wizja służy jako punkt odniesienia przy podejmowaniu decyzji strategicznych. Pomaga właścicielom i managerom określić, jakie obszary działalności należy rozwijać, jakie inwestycje są konieczne i jakie kierunki rozwoju są zgodne z założeniami firmy.  

Kontrola kosztów

Kontrola kosztów jest kluczowym elementem skutecznego zarządzania w branży HoReCa. Ograniczanie i optymalizacja kosztów pomagają zwiększyć rentowność i efektywność operacyjną. Jednym z kluczowych kroków w tym zakresie jest dokładna analiza budżetu. Pozwala zidentyfikować główne obszary, w których można wygenerować oszczędności. Należy uwzględnić wszystkie koszty operacyjne, takie jak wynajem lokalu, opłaty za media, zaopatrzenie, personel, marketing i inne wydatki związane z prowadzeniem działalności. W celu optymalizacji kosztów można przeprowadzić audyt energetyczny, renegocjować warunki umowy z dostawcami energii, korzystać z hurtowni oferujących rabaty dla stałych klientów czy ustalić strategię optymalnego zarządzania zapasami. Kontrola kosztów wymaga również monitorowania i analizowania danych finansowych, co pozwala jeszcze efektywniej śledzić wydatki i identyfikować obszary, w których można podjąć działania korygujące.  

Technologie i automatyzacja procesów

Nowoczesne technologie odgrywają coraz większą rolę w branży HoReCa, umożliwiając firmom zwiększenie efektywności operacyjnej, poprawę obsługi klienta i kreowanie nowych doświadczeń. Jednym z przykładów może być wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR) do tworzenia interaktywnych doświadczeń dla klientów, takich jak wirtualne wycieczki po restauracji czy personalizowane menu w AR. Innym ciekawym rozwiązaniem są kioski samoobsługowe, które umożliwiają klientom samodzielne składanie zamówień, personalizację dań i dokonywanie płatności. Są doskonałym wyborem dla biznesów, skupiających się na sprzedaży produktów i usług.  

Oprócz kreowania doświadczeń klientów, warto skupić się na wykorzystaniu nowoczesnych technologii do automatyzacji powtarzalnych zadań w lokalu gastronomicznym czy hotelu. Dotyczy to w szczególności realizacji zamówień, rezerwacji, systemów płatności i zarządzania zapasami. Dzięki temu możemy zaoszczędzić czas i zasoby, a także zmniejszyć ryzyko błędów. Coraz więcej firm funkcjonujących w branży HoReCa wykorzystuje potencjał sztucznej inteligencji. Mowa przede wszystkim o analizie danych w celu personalizacji oferty dla klientów składających zamówienia w restauracji poprzez systemy internetowe. Narzędzia oparte o AI pozwalają firmom monitorować preferencje klientów, tendencje zakupowe i oceniać skuteczność działań marketingowych.

Perfekcyjna obsługa klientów

W branży HoReCa niezwykle istotną rolę pełni doskonała obsługa klienta. W tym przypadku również można wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji. Jedną z możliwości są Chatboty, które pozwalają na szybką obsługę klienta online. Wirtualni asystenci mogą odpowiadać na często zadawane pytania, udzielać informacji o menu, godzinach otwarcia, usługach, a także przyjmować rezerwacje. Kolejnym udogodnieniem dla klientów jest możliwość dokonywania rezerwacji online przez stronę internetową, aplikację mobilną lub platformę rezerwacyjną. Takie rozwiązanie nie tylko ułatwia gościom restauracji czy hotelu korzystanie z usług, ale również pozwala personelowi na proste i szybkie zarządzanie rezerwacjami. Aplikacje mobilne można także wykorzystać do zbierania punktów lojalnościowych przez klientów. To chyba najprostszy i najbardziej efektywny sposób na zwiększenie sprzedaży produktów czy usług. Konkurencja w branży gastronomicznej jest ogromna. Klienci mogą za każdym razem wybierać inny lokal lub hotel, dlatego programy lojalnościowe mogą być strzałem w dziesiątkę.

Skuteczny marketing

Zarządzanie w branży HoReCa nierozerwalnie wiąże się z działaniami marketingowymi. Pełnią kluczową rolę w budowaniu świadomości marki, przyciąganiu i zatrzymywaniu klientów, a co za tym idzie – zwiększeniu sprzedaży produktów lub usług. Pierwszym krokiem w skutecznym marketingu jest określenie i zrozumienie potrzeb grupy docelowej. Warto przeprowadzić badania rynku, aby uzyskać dane i informacje na temat preferencji, zachowań i oczekiwań potencjalnych klientów. Można wykorzystać różne metody, takie jak ankiety, wywiady, analiza konkurencji, aby zgromadzić istotne dane. Na podstawie zebranych informacji należy podzielić rynek na różne segmenty, czyli grupy klientów o podobnych cechach i preferencjach. Segmentacja może opierać się na kryteriach demograficznych (np. wiek, płeć), psychograficznych (np. style życia, wartości) i behawioralnych (np. częstotliwość wizyt w restauracjach, preferowane rodzaje dań).  

Kolejnym krokiem jest dostosowanie przekazu reklamowego i kanałów promocji do preferencji grupy docelowej. Należy zastanowić się, co jest dla niej istotne i jakie korzyści może zyskać, korzystając z usług. Stworzenie profesjonalnej strony internetowej i prowadzenie profili w social media to za mało. Warto zadbać o marketing rekomendacji, zachęcając do zostawienia opinii na portalach zewnętrznych. Innymi rozwiązaniami na skuteczną promocję firmy jest marketing szeptany, marketing wirusowy, influencer marketing, konkursy, organizacja wydarzeń specjalnych czy degustacje potraw w restauracji.  

Nadążanie za trendami i ciągły rozwój

HoReCa jest bardzo dynamicznym sektorem, na który wpływ ma wiele czynników np. sytuacja gospodarcza, zmieniające się potrzeby klientów, sezonowość, coraz większa konkurencja, regulacje prawne czy rosnące koszty operacyjne. Każdy przedsiębiorca i manager powinien być gotowy na zmiany metod zarządzania czy strategii marketingowej. Aby sprostać wymaganiom rynku i utrzymać konkurencyjność, warto zadbać o stałe pozyskiwanie nowej wiedzy, wzrost kompetencji i zdolności przywódczych. Udział w programach szkoleniowych pozwala managerom na rozwijanie umiejętności zarządzania, takich jak planowanie, organizowanie, delegowanie, komunikacja czy rozwiązywanie problemów. Szkolenia mogą dotyczyć również specjalistycznych obszarów, takich jak zarządzanie zasobami ludzkimi, obsługa klienta, marketing czy zarządzanie finansami.

Osoby, które chcą wzmocnić kompetencje w dziedzinie zarządzania w branży HoReCa zapraszamy do aplikowania na studia podyplomowe HoReCa Menedżer. Program skupia się na wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności, które pozwolą na efektywne zarządzanie biznesem. Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych praktyków z branży hotelarskiej i gastronomicznej. Absolwenci poznają nie tylko know how, ale również wezmą udział w zajęciach warsztatowych w Instytucie Kulinarnym Transgourmet.

Czytaj także