HR przyszłości - poznaj najpopularniejsze trendy w branży

W branży HR obserwuje się kilka istotnych trendów, które kształtują sposób zarządzania zasobami ludzkimi i wpływają na rozwój organizacji. Rynek pracy czekają duże zmiany, a firmy, które potrafią się przystosować do nowej rzeczywistości mogą zyskać przewagę konkurencyjną. Dotyczy to zarówno pracodawców, managerów HR, jak i samych pracowników.  

Jak zmienia się rynek HR?

Centralna rolę w przedsiębiorstwach pełnią managerowie i dyrektorzy HR, którzy stają się inicjatorami zmian w strategiach biznesowych. Coraz częściej określani są mianem people & culture managerów, którzy są strategicznymi partnerami w zarządzaniu biznesem. Ich głównym celem jest tworzenie miejsc pracy ze szczególnym naciskiem na wspólne wartości, inkluzywność, elastyczność, empatię i rozwój pracowników. Od działań managerów w dużym stopniu zależy przyszłość i wyniki finansowe firmy. Liderzy powinni dostarczać rozwiązania, które pomogą obrać właściwy kierunek i efektywnie przejść przez transformację. Obecnie mamy do czynienia z rynkiem pracownika, a nie pracodawcy. Zmieniły się oczekiwania i potrzeby specjalistów. Możemy zaobserwować wzrost znaczenia elastycznych form zatrudnienia, takich jak praca zdalna czy freelancing. Pracownicy coraz częściej oczekują elastyczności i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Organizacje muszą dostosować się do tych oczekiwań, oferując elastyczne opcje pracy i tworząc odpowiednie struktury organizacyjne.

Pracownik na pierwszym miejscu

W centrum uwagi managerów stoi szeroko pojęty dobrostan pracownika, obejmujący poczucie bezpieczeństwa, zdrowie, wspólne wartości i relacje międzyludzkie. Tego właśnie oczekują pracodawcy od swoich liderów. Już teraz możemy zauważyć, że dla wielu organizacji priorytetem stało się employee experience, czyli doświadczenie pracownika. Skupia się na tworzeniu pozytywnych doświadczeń pracowniczych na każdym etapie cyklu zatrudnienia. Wpływa to na procesy rekrutacyjne, onboarding, rozwój pracowników, zarządzanie wynagrodzeniem, benefity, a także kulturę organizacyjną. Tworzenie satysfakcjonującego employee experience pomaga w zatrzymywaniu talentów i zwiększaniu zaangażowania pracowników.

Na sukces przedsiębiorstwa składa się świadomość zmieniających się wyzwań i trendów w HR. Wysokość zarobków nie jest najważniejszym kryterium dla specjalistów wyższego szczebla. Oczywiście w dalszym ciągu rosnąca pensja wpływa na decyzję o pozostaniu w firmie, jednak równorzędną rolę odgrywają wyznawane wartości oraz środowisko pracy. Takie otoczenie zapobiega wypaleniu zawodowemu i efektywności zespołu. Potwierdza to między innymi ankieta (źródło) przeprowadzona przez firmę Michael Page na 5 tys. pracowników i kandydatów w całej Europie. Aż 75% respondentów stwierdziło, że chce pracować dla firmy zaangażowanej w społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). Dla 97% badanych najważniejszą wartością w tym obszarze są prawa człowieka.

Wykorzystanie nowych technologii

Innowacyjne technologie i automatyzacja procesów nie tylko przyspieszają rozwój działów HR, ale również mają kluczowy wpływ na zrównoważone kształtowanie przyszłych ról zawodowych. Liderzy zespołów mają szansę wdrażać nowe rozwiązania do firm, które mają duży wpływ na rozwój przedsiębiorstwa. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii i usprawnianiu operacji, managerowie mogą skupić się na tym, co dla nich najważniejsze, czyli budowaniu zespołu zorientowanego na przyszłość. Niestety wciąż w wielu firmach zbyt wolno następuje transformacja, co może doprowadzić do zmniejszenia przewagi konkurencyjnej. Nowoczesne rozwiązania, w tym automatyzacja procesów i sztuczna inteligencja (AI) ułatwiają rekrutację i zarządzanie zasobami ludzkimi. Technologie przejmują rutynowe czynności, co oznacza dla działów HR odciążenie od niektórych obowiązków. Przykładowo, czasochłonny proces analizowania CV kandydatów może wykonać za nas narzędzie oparte o sztuczną inteligencję. Na podstawie ustalonych kryteriów zostają wyodrębnione dokumenty aplikacyjne osób o pożądanych cechach i doświadczeniu. Wbrew pozorom nowe technologie nie zabiorą pracy managerom HR. Mogą za to poprawić jakość decyzji. Obecnie współpraca pomiędzy ludźmi a sztuczną inteligencją może przynieść świetne efekty.      

Poszukiwanie kompetencji przyszłości

Pracodawcy z jednej strony mają świadomość, jak trudno jest przyciągnąć wykwalifikowanych specjalistów, z drugiej nie przygotowują się na rosnący deficyt talentów, który może nastąpić w ciągu kolejnych kilku lat. Działy HR w wielu organizacjach nie wiedzą jakich kompetencji poszukują. Wynika to z transformacji i niepewności dotyczącej przyszłości. World Economic Forum w raporcie Future of Jobs 2023 (źródło) wskazał, iż zmiana kompetencji do 2025 roku będzie dotyczyć ponad 40% pracowników. Jednym z kluczowych powodów jest oczywiście automatyzacja. Wszystko wskazuje na to, że rozwój technologii przyspieszy, szczególnie w obszarach AI oraz robotyzacji. Aby znaleźć wartościowych specjalistów o odpowiednich umiejętnościach, managerowie HR powinni dbać o podwyższanie własnych kompetencji. Obecnie oczekuje się od nich posiadania zarówno umiejętności twardych, jak i miękkich, m.in. analizy danych, zarządzania zmianą, budowania marki pracodawcy, kreatywności, krytycznego myślenia, elastyczności, chęć uczenia sią, otwartości na nowe rozwiązania, a także kompetencji technologicznych.  

Jednym ze sposobów na uzupełnienie braków kompetencyjnych są szkolenia i kursy. Firmy będą zmuszone intensyfikować swoje działania w ramach upskillingu i reskillingu, tworząc nowe strategie podnoszenia i zmiany kompetencji. Nowoczesne programy doszkalające powinny być dostosowane do zmieniającej się rzeczywistości technologicznej. Jako uczelnia biznesowa, wspierająca kompetencje managerskie, oferujemy unikalne programy edukacyjne dla osób specjalizujących się w branży HR:

Studia podyplomowe HR Business Partner mają na celu wyposażenie specjalistów HR w kompleksową wiedzę i umiejętności kluczowe na stanowisku HR Business Partnera. Program zajęć skupia się między innymi na roli i funkcji HR Business Partnera w przedsiębiorstwie, modelach strategicznych w firmie, performance management, zarządzaniu talentami, technikach prowadzenia spotkań, negocjacjach wewnętrzogranizacyjnych, controllingu personalnym czy aspektach związanych z prawem pracy.  

Studia podyplomowe Zarządzanie zasobami ludzkimi dla managerów personalnych polecane są osobom pełniącym funkcje dyrektorskie i kierownicze w pionach zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach. Program obejmuje kluczowe kwestie strategiczne i efektywnościowe w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Uczestnicy zajęć nauczą się między innymi jak tworzyć i realizować strategię personalną w firmie, skutecznie kierować działem personalnym, umacniać znaczenie funkcji HR w organizacji, dokonywać oceny ekonomicznej działań w zakresie ZZL czy rozwiązywać problemy z zakresu prawa pracy.  

Studia podyplomowe Pozytywna organizacja – well-being (dobrostan) i zdrowie w miejscu pracy skupiają się na holistycznym i interdyscyplinarnym podejściu do człowieka oraz organizacji. Jest to pierwszy w Polsce program studiów podyplomowych z zakresu rozwoju well-beingu i zdrowia w miejscu pracy. Uczestnicy nabędą kompetencje kluczowe dla skutecznego wdrażania kompleksowych strategii oraz programów rozwoju, a także nauczą się, jak skutecznie zarządzać well-beingiem i zdrowiem na poziomie indywidualnym, zespołowym i organizacyjnym, zwiększać zaangażowanie i efektywność pracowników oraz zwiększyć przewagę konkurencyjną swojej firmy.

Czytaj także